Files Eindhoven kosten bedrijfsleven 68 miljoen

De files op de Randweg Eindhoven zijn het duurste van het land. Van alle files op de Nederlandse snelwegen leveren die het Nederlandse bedrijfsleven dit jaar de meeste schade op: 68 miljoen euro. Dat blijkt uit becijferingen die de verladersorganisatie VONL en Logistiek en Transport Nederland (LTN) gisteren hebben gepresenteerd. Vorig jaar was de schade bijna de helft minder, maar nog altijd 35 miljoen euro.

De forse stijging wordt volgens de organisaties veroorzaakt doordat in de eerste helft van dit jaar meer files op de A2 en A67 bij Eindhoven stonden. Dat kwam doordat er spitsstroken werden aangelegd. Die zijn nu vrijwel klaar, en daarmee zal het aantal files juist dalen, verwacht Rijkswaterstaat. LTN en VONL vrezen echter dat de files niet zo sterk zullen afnemen. „Er zijn signalen dat spitsstroken extra verkeer aantrekken. Mensen die tot nu toe de snelweg hebben gemeden, kiezen er mogelijk sneller voor om die nu toch in hun route op te nemen”, zegt F. van Laar van de VONL. Dit jaar is voor het eerst niet alleen gekeken naar het aantal, de lengte en duur van de files, maar is ook de economische schade voor het bedrijfsleven becijferd. Die zit onder meer in het aantal vrachtwagens in de file, extra loonkosten voor chauffeurs, hoger brandstofverbruik van de wagen en vertraagde aflevering.

Kordaat optreden

De vertraging van het vrachtverkeer op de snelwegen kost het Nederlandse bedrijfsleven over heel 2017 naar verwachting 498 miljoen euro. In de eerste helft van dit jaar stonden Nederlanders 9 procent langer in de file in dan vorig jaar. De top-drie van duurste files staan allemaal op de A2. Het traject Utrecht-Vianen staat met 56 miljoen euro op nummer twee. Vorig jaar stond het A2-traject Amsterdam-Utrecht nog bovenaan, maar dat is met een schade van 34 miljoen euro inmiddels gedaald naar de derde plaats.

LTN en VONL verwachten kordaat optreden van de politiek. „Voor alle files uit de top 20 moet een structurele oplossing komen”, stellen beide belangenorganisaties. In oktober komt de minister van Verkeer met de Nota Mobiliteit waarin zij haar plannen presenteert. Daarin komt ook een berekening van de sociale en economische schade van files, aldus een woordvoerster. Zij verwacht niet dat de plannen voor de regio Eindhoven nog kunnen worden versneld.

In de komende jaren wordt de Randweg uitgebouwd tot vier maal twee rijbanen. Daarnaast wordt het knooppunt Ekkersrijt in de komende jaren omgebouwd. Volgens Van Laar van de VONL is het wachten ook op een wegenruit rond Eindhoven. Van Laar dringt verder aan op meer geld als dat nodig mocht blijken.

,,We hopen dat er snel duidelijkheid komt over het afmaken van de ruit, en als het nodig is meer geld vanuit Den Haag.” Daarmee verwijst hij Van Laar naar de studie naar een weg tussen Ekkersrijt en de A67 bij Helmond. Begin volgende maand wordt waarschijnlijk bekend waar deze weg komt te liggen. De minister heeft voor deze weg een bijdrage toegezegd van hooguit 40 miljoen euro, terwijl de kosten waarschijnlijk vier tot vijf keer zo hoog zullen zijn.